Tedd zsebre az autód!

Így add el az autódat gyorsan, egyszerűen, a legjobb áron

Egy autó eladása éppoly tűnhet hosszadalmas és fáradtságos folyamatnak, mint a vásárlás, főleg annak, aki soha nem csinálta előtte. A Carnotie szakértő kollégái segítségével összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

 

Én adjam el vagy vigyem be egy kereskedésbe?

Talán tapasztaltad már, ha feladsz egy hirdetést az interneten, hamar SMS-üzenetek hada áraszt el. A környékbeli kereskedők mintha csak a te autóra vártak volna, hirtelen mindenki fantáziát lát benne. Tudnod kell, ők abból élnek, hogy olcsón vesznek, árréssel eladnak, tehát ha egy kereskedés vásárolja fel az autódat, minden bizonnyal jelentősen kevesebb pénzt kapsz érte, mintha te magad próbálnál meg túladni rajta.

Választhatsz bizományos értékesítési formát is, amely során a kereskedő jutalékot kap sikeres eladás esetén, vagy választhatsz beszámíttatást egy másik gépjárműbe, de mindkét esetben szintén kisebb összeget remélhetsz, mintha te hirdetnéd az autót. Előny viszont, hogy ezen esetekben nem neked kell bajlódnod az eladással, nem neked kell megmutatni az autót az érdeklődőknek, tehát ha nincs időd, kedved, energiád ezzel foglalatoskodni, nyugodtan bízhatod szakemberre a dolgot.

 

 

A jó hirdetés

Ha te magad szeretnéd eladni az autódat, akkor a siker egy jól összerakott hirdetéssel kezdődik, másképpen megfogalmazva, a rossz hirdetéssel esélyed sincs gyorsan és jó áron eladni az autót. Mitől jó egy hirdetés? Nos, ennek sok összetevője van, az biztos, hogy egy kiemelkedő hirdetéshez jó minőségű és jól fotózott képek vannak mellékelve, az autó adatai pontosan és hiánytalanul vannak megadva, valamint a hirdetés szövegezése kitér a fontos részletekre és bizalmat ébreszt az érdeklődőkben. Az alábbi tanácsok segíthetnek a tökéletes hirdetés összeállításában.

Fotók

  • környezet és háttér: ne vonja el a figyelmet semmi az autóról, lehetőleg másik gépjármű egyáltalán ne legyen a képen
  • fényviszonyok: a fotók nappal készüljenek, a legjobb időszaknak a naplemente előtti néhány óra számít, de az is megfelelő, ha fátyolfelhős időben, szórt fény mellett készülnek
  • képminőség: nagyméretű (legalább full HD) képek készüljenek, amelyek mind élesek, ha nem értesz a fotózáshoz, használd nyugodtan a telefonok, fényképezőgépek automata beállítását
  • képbeállítás: az autót kívülről minden szögből és belülről is fotózd le, fontos továbbá, hogy a látómezőt teljesen töltse ki a gépkocsi, tehát ne a messzeségből vagy éppenséggel túl közelről készüljenek a képek
  • az autó legyen szépen lemosva, alaposan kitakarítva és kiszemetelve a fotózás előtt
  • a gépjármű hibáit is bátran lefotózhatod közelről, hiszen így automatikusan bizalmat fogsz ébreszteni a vásárlójelöltekben

A hirdetés szövegezése

  • fogalmazz kerek egész mondatokban és kerüld el a nyelvhelyességi hibákat
  • ne használj csupa nagybetűket, mert az megnehezíti az olvasást
  • sorold fel az autó különleges tulajdonságait, kiemelkedő extráit
  • sose állíts valótlanságot, ne tüntesd fel jobb színben az autót, mint amilyen valójában
  • térj ki az autó előéletére, különös tekintettel a futásteljesítmény igazolhatóságára és a kártörténeti előzményekre
  • tegyél említést a gépkocsi szerviztörténetéről, a kötelező karbantartások rendszerességéről, az utolsó inspekció dátumáról, valamint az elvégzett nagyobb javításokról is
  • bizalmat keltő tényező, ha beszélsz az autó aktuális, elhárítandó hibáiról
  • térj ki a főbb szerkezeti egységek állapotára, hogy milyen a motor, füstöl-e az autó, találhat-e rozsda a fém felületeken, bármiféle rendellenesség tapasztalható-e a váltó, a fékrendszer vagy éppen a futómű felől
  • nyugodtan beszélj az eladás okairól is
  • jó gyakorlatnak számít, ha a szövegezés végén megköszönöd, hogy rászánták az időt és elolvasták a hirdetést

Az eladási ár meghatározása

Az autó annyit ér, amennyire a piac tartja és nem annyit, amennyit általában az eladó szeretne érte kapni vagy amennyi pénzt ráköltött az évek során szervizre. A korrekt eladási ár meghatározásában a legnagyobb segítségedre a hirdetési portálok lesznek. Keress rá azonos évjáratú, felszereltségű és futásteljesítményű autókra és az ott tapasztaltak, illetve az eladásra kínált gépjárműved állapotának tükrében határozd meg a reális eladási árat úgy, hogy beleépítesz minimális alkulehetőséget!

Értéknövelő tényezők

Szerencsére számos olyan tényező előfordulhat, amelyeknek köszönhetően a te gépjárműved kiemelkedik a kínálatból és ezáltal több pénzt is lehet érte kérni, ilyenek lehetnek:

  • az autónak nincs ismert hibája, sérülése, korróziómentes és valamennyi extrája tökéletesen működik -> tipp: a hirdetés szövegezése közben ne feledkezz meg ezen értéknövelő tényezők megemlítéséről
  • az autó friss műszaki vizsgával rendelkezik -> tipp: ha egy éven belül járna le a műszaki érvényesség, érdemes lehet meghosszabbbítanod, hogy a vásárlónak a maximális érvényességi idővel adhasd át a gépkocsit
  • az autóhoz jár keveset használt, jó állapotú téli és nyári gumigarnitúra is -> tipp: senki sem szeret új gumik vásárlásával vesződni, ezért remek befektetés, ha veszel jóminőségű gumikat, majd a költséget beépíted az eladási árba
  • az autó szerviztörténete hitelt érdemlően nyomonkövethető (vezetett a szervizkönyv és rendelkezésre állnak számlák az elvégzett javításokról) -> tipp: a hirdetés mellé bátran töltsd fel képek formájában a vezetett szervizkönyvet és a szervizszámlákat
  • az autó esztétikai állapota alapján kiemelkedik a kínálatból -> tipp: egy alapos kárpittisztítás vagy a fényezés felpolírozása, majd jó minőségű képek készítése komoly értéknövelő tényező lehet
  • az autó előélete igazoltan lekövethető -> tipp: kérj Carnotie Járműelőéleti elemzést, hogy minden fellelhető információ a vásárló rendelkezésére álljon az autó előéletére vonatkozóan
  • az autónak nincsenek rejtett hibái -> tipp: kérj Carnotie Helyszíni állapotfelmérést és csatold az elkészült jegyzőkönyvet a hirdetéshez

Kijelenthető, hogy egy nagyon alapos szerviz ára, amely során az autó valamennyi hibája orvoslásra kerül, biztosan nem térül meg az eladás során, ahogyan általában a korábban javításokra fordított összegek sem. De az említett kárpittisztítás, külső polír, előélet-kutatás vagy szakértői állapotfelmérés szinte minden esetben megtérülő befektetés, mert sokkal hamarabb és bizonyosan jobb áron sikerül majd eladni az autót.

 

 

Az autó bemutatása a helyszíni szemle során

A meggyőző és csábító hirdetés bizonyára sok érdeklődőt fog vonzani, az eladás sikeressége innentől kezdve gyakorlatilag magán az autón múlik. Ha jó, úgyis eladja magát. Már csak azért sem szabad valótlanságot állítani a hirdetésben, mert a sok érdeklődő legkésőbb a személyes találkozón áll majd el a vásárlási szándékától, ami pedig végsősoron sok bosszús embert, neked pedig sok felesleges kört jelentene. 

Megfontolandó tanácsok

  • az autó bemutatását nem érdemes a lakcímeden megejteni, keress inkább egy közeli helyszínt, ahol senkitől sem zavartatva meg tudják nézni
  • hagyd, hogy az érdeklődők alaposan átnézhessék az autót, ne akard minden részletét te megmutatni
  • ha kérdeznek, válaszolj, de ne meséld el az autóval közösen eltöltött évek szép emlékeit, mert azzal csak feltartanád őket
  • maradj a háttérben, de kövesd nyomon a vásárlójelöltek minden mozdulatát
  • kelts jó benyomást az érdeklődőkben, mert az emberek jó eséllyel az eladó iránt érzett szimpátia alapján döntenek az autó megvásárlásáról
  • legyenek előre összekészítve az autóhoz rendelkezésre álló szervizkönyv és szervizszámlák
  • legyenek kéznél az autó hivatalos dokumentumai (forgalmi, törzskönyv) arra az esetre, ha sor kerülne az adásvételre
  • jól teszed, ha előre beszerzett vagy kinyomtatott adásvételi szerződéssel (esetleg a foglalóhoz szükséges formanyomtatvánnyal) érkezel a szemlére

A próbakör

Próbakörhöz természetesen joguk van a vásárlójelölteknek. Neked, mint tulajdonosnak pedig jogodban áll ennek lehetőségét megtagadni, ha úgy érzed, hogy komolytalanok a vevő szándékai vagy felmerül annak a legkisebb gyanúja, hogy vezetésre alkalmatlan állapotban van. Köztes megoldásként felajánlhatod, hogy te vezetsz, az érdeklőd(k) pedig utasként foglal(nak) helyet.

Ha sor kerül a tesztkörre, akkor figyelj arra, hogy a KRESZ-szabályai minden körülmények között be legyenek tartva, de adj teret ahhoz, hogy kipróbálhassák az autó tulajdonságait, úgymint gyorsulás, stabilitás, stb! Az ideális próbakör minimum 5-10 perc hosszúságú és legalább néhány kilométeres, tartalmaz akár városon kívüli szakaszokat is, de semmiképpen sem kell a jelölteknek kiautózniuk egy teljes tanknyi üzemanyagot.

Szakemberes átvizsgálás

Felmerülhet a kérdés, hogy engedd-e a vevőjelöltnek, hogy szakemberrel érkezzen a szemlére. Manapság egyre többen látják be, hogy milyen nagy segítség a hozzáértő személy az autóvásárlás során. Álláspontunk szerint mindenki csak nyerhet, ha szakember is be van vonva a szemlébe. Még te is eladóként, hiszen tisztába kerülsz az autód valós állapotával. Fontos, hogy jó előre tisztázzátok, ki fizeti az átvizsgálás árát (rendszerint a vevőjelölt), továbbá eladóként esetleg kaphatsz egy példányt a jegyzőkönyvből, amelyet a hirdetéshez csatolva növelheted az eladás esélyeit még akkor is, ha vannak feltárt hibák. 

Az áralku

A szemle végén, amennyiben a vevőjelöltnek szimpatikus a gépjármű, kapsz majd egy vételi ajánlatot. Ez adott esetben lehet egy, a meghatározott eladási árnál jelentősen alacsonyabb összeg is. Ne legyél rest tartani az árat, különösen, ha az autód az állapota alapján jó vételnek számít! Ezért is fontos, hogy te magad is tisztában legyél a gépjármű valós állapotával és értékével. Szintén megemlítendő, hogy a találkozó során sose éreztesd, hogy az eladás sürgős, mert azzal komoly alkupozícióba hozhatod a vásárlót! 

Ha méltatlannak találod a megajánlott árat, nyugodtan gyakorolj némi nyomást az érdeklődőre azáltal, hogy megemlíted, az autót mások is meg fogják nézni, sokan érdeklődnek iránta. Ha tetszik neki az autó, nem akarja majd, hogy mások elvigyék az orra elől. A vételár végső kialakítása során feltétlenül essen szó arról, hogy ki intézi, illetve fizeti az adásvételkor kötelezően elvégzendő előzetes eredetiségvizsgálatot!

A papírmunka

Ha megköttetik az üzlet, töltsetek ki egy adásvételi szerződést! Az első két példány a vevőé, a másik kettő az eladóé. Amennyiben a vételár kiegyenlítésére nem kerülne sor, abban az esetben szülessen egy foglaló nyilatkozat, amely kitöltésével párhuzamosan átadják számodra az autó kialkudott árának bizonyos (kb. 10-20%) részét! Kiemelten fontos, hogy sose értékesíts gépjárművet adásvételi szerződés nélkül vagy üzembentartói szerződéssel, mert ez később jogi problémákhoz és súlyos vitákhoz vezethet!

Az autó átadása

Az autó átadása során bocsájtsd a vevő rendelkezésére a gépjármű hivatalos dokumentumait és ha vannak, akkor a szervizkönyvet és a szervizszámlákat is! Az autó alapvető tartozékai (emelő, pótkerék, vonószem, stb.) is a vevőt illetik meg, ám az olyan extra felszerelések, mint például a tetőbox vagy kerékpárszállító lehetnek külön alku tárgyai is. A KRESZ által előírt kötelező tartozékok meglétéről, valamint az új kötelező gépjármű felelősségbiztosítás megkötéséről a vevőnek kell gondoskodnia.

Tennivalók az eladás után

Neked eladóként alapvetően nincs különösebb teendőd az adásvételt követően, ám mégis javasolt ellátogatni az okmányirodába és hivatalos bejelentést tenni. Ha rendelkezel ügyfélkapu-regisztrációval, akkor ezt online is megteheted. Erre azért lehet szükség, mert így megelőzhetőek a vevő hanyagságából vagy szándékos, rosszhiszemű magatartásából eredő problémák, amikor ő maga nem jelenti be a gépjármű tulajdonjogában beállt változást és az autóval elkövetett szabálytalanságok miatt kiszabott bírságokat rajtad próbálják majd behajtani a hatóságok.

Tartozom-e helytállási kötelezettséggel az eladott használt autó után?

A használt autó különösen nagyértékű ingóságnak minősül, következésképpen a jogrendszer külön szabályozza a szavatossági kérdéseket esetükben. A jelenleg érvényben lévő törvények értelmében eladóként egy év helytállási kötelezettséggel tartozol az eladott használt autód után abban az esetben, ha ezen időszak alatt bármikor rejtett hibára derülne fény. Fontos kitétel, hogy a vevőnek kell bizonyítania, a hiba már a vásárláskor is fennállt. Sajnos az a tény, hogy te sem voltál tisztában a hiba létezésével, nem jelent mentességet a helytállási kötelezettség alól. Pontosan ezek miatt, az autó összes általad ismert hibájáról minden esetben tájékoztasd a vevőt, amit természetesen írásban is rögzítetek! Ha biztosra szeretnél menni, végeztess el eladóként egy szakértői állapotfelmérést, hogy a jegyzőkönyv a segítségedre legyen az esetleges vitás, peres ügyek során!