Így vásárolj használt autót okosan

Kövesd ezeket az egyszerű lépéseket, hogy felesleges kockázatok és bonyodalmak nélkül vásárolhasd meg álmaid autóját.

 

A használtautó-vásárlást lehet amatőr és profi módon is csinálni. Az amatőrök különösebb felkészülés nélkül megveszik, ami elsőre megtetszik nekik és később szembesülnek döntésük minden nem várt következményével, a profik ezzel szemben mindent elkövetnek, hogy elkerüljék a tekert órás, karambolból talpraállított, hibás autókat. Szerencsére az autóvásárlás folyamata nem űrtudomány, bárkiből lehet „profi”, ha az alábbi ajánlásokat betartja.

Első lépés: tudd, hogy mire van szükséged és meddig nyújtózkodhatsz

Alapvető fontossággal bír, hogy olyan járműre essen a választásod, ami megfelel a két legfontosabb kritériumnak: arra a célra való, amire autót keresel és annyiba kerül megvenni, majd fenntartani, amit biztosan megengedhetsz magadnak. Teljesen felesleges a városi rohangáláshoz, rövid utakon történő munkábajáráshoz hatalmas szabadidő-autót venni, hiszen fenntartási költségei (biztosítás, adók, szerviz) irreálisan magasak lesznek. Ugyanígy, egy városi mini biztosan nem a legjobb választás a napi 200 kilométeres ingázáshoz.

Csábító lehet az is, hogy a rendelkezésre álló anyagi keretből az elérhető legjobb, legszebb, legnagyobb és legmárkásabb autót válaszd, ám sosem szabad elfelejteni, hogy az autót nem csupán megvásárolni, hanem később fenntartani is tudni kell. Egy nagyobb, modernebb használt autónak valószínűleg nagyobbak lesznek a járulékos költségei, mintha eggyel kisebbet vagy egyszerűbbet választanál. Nem baj, ha idősebb prémiumot választasz, csak legyél felkészülve a drága szervizszámlákra!

Második lépés: ismerd meg a kiszemelt autót a szemle előtt

Ha már tudod mire van szükséged, mekkora összegig nézelődhetsz és esetleg ki is választottál néhány szimpatikus modellt, akkor ideje megismerkedned velük közelebbről, de egyelőre az online térben. Az alvázszám-ellenőrző rendszerünk segítségével könnyedén felderítheted a kiszemelt példányok múltját, előéletét. A részletes, szakemberek által készített tanúsítványból kiderül, ha egy autó futásteljesítményét manipulálták, ha egy korábbi nagyobb karambol után állították talpra vagy ha bármilyen egyéb probléma van vele. A kézhez kapott elemzés rögtön megmutatja, ha nem érdemes egy autót megnézni élőben, se pedig megvásárolni. 

 

 

Harmadik lépés: az autó átvizsgálása

A helyszíni szemlére akkor érdemes sort kerítened, ha már minden fontos információ birtokában vagy. Egyrészt lekérdezted az autó előéletét, másrészt minden számodra releváns kérdést előzetesen feltettél az eladónak telefonon. A hirdetések sajnos nem minden esetben fedik a valóságot. A szándékos megtévesztés ritka ugyan, de erősen ajánlott a legfontosabbakat előre tisztázni, hogy adott esetben a szemlére fordítandó időt és energiát is megspórold magadnak.

Az autó ellenőrzése kívülről

Amint odaérsz az autó mellé, rögtön ki fog alakulni egy benned egy első benyomás, ami a használt autóknál is kiemelten fontos. Látni fogod a sérüléseket és hiányosságokat, fel fogod fedezni azokat a fényezésbeli eltéréseket, amelyeket a hirdetési fotók esetleg nem mutattak meg. Minél idősebb egy használt autó, annál valószínűbb, hogy érte már sérülés korábban, ezért a cél nem is a hibátlan autó megtalálása, hanem az, hogy ne vegyél korábban súlyosan sérült, majd hanyagul megjavított járművet.

Vess egy pillantást a fényszórókra is, mert a bemattult lámpák amellett, hogy nem világítanak kellő mértékben és ezáltal csökkentik az éjszakai menetbiztonságot, előbb-utóbb javításra vagy cserére szorulnak! Nézd körbe a szélvédőket különös tekintettel az első szélvédőre, a kőfelverődések igen, a repedések már nem javíthatók meg, így annak cseréjével is számolnod kell! Ellenőrizd a gumikat is és ha már arra jársz, a fékek állapotát! Nem baj, ha bármilyen hiányosságot vélsz felfedezni, a lényeg, hogy számolj annak vásárlás utáni költségével!

 

 

Kiemelten fontos a külső ellenőrzés során, hogy felmérésre kerüljön a karosszéria korrodáltságának mértéke. A rozsda, különösképpen, ha előrehaladott állapotú, a legnagyobb ellenérv egy autó megvásárlásánál. Rendszerint a felületinek látszó rohadás is nagyobb problémákat sejtet, sosem szabad elhinni, hogy a barnaság csupán esztétikai hiba és könnyen orvosolható! Ilyenkor kérdezd meg nyugodtan, hogy akkor miért nem orvosolták már?

Kétségtelenül a legnehezebb feladat a korábbi komoly sérülések nyomainak és a helyreállító munkálatok színvonaláról árulkodó jelek felfedezése. Ebben nagy segítségedre lehet egy festékréteg-vastagság mérő, ám ennek használata nem kötelező elem a mustra során. Hangsúlyozom, nem baj, ha egy autót korábban fényeztek, hiszen annak oka származhatott egy egyszerű parkolási malőrből is, a baj ott kezdődik, ha egy nagy baleset után állították talpra az autót és nem gyári technológiát használtak a célra. Az árulkodó nyomok kifűrkészése nem egyszerű feladat és sokszor szakértelmet kíván, pont emiatt érdemes lehet szakembereinkkel érkezni a szemlére, akik pontosan tudják, mit nézzenek meg egy autón!

A motortér és a motor ellenőrzése

A motortér átvizsgálása is nagyon fontos teendő a vásárlás előtt. Keress olajszivárgásra utaló nyomokat, ellenőrizd a motorolaj- és a hűtővíz szinteket! Amivel találkozol itt, az jó eséllyel utal valamelyest a korábbi tulajdonos szervizeléshez való hozzáállására. Ezen a ponton érdemes beindítani az autót, a motor hangja, a kipufogóból távozó füst színe, szaga mind-mind árulkodó jelek az autó „lemezek alatti” állapotáról. Itt sem árt, ha valaki ért az autókhoz, mert laikusként nem fogod tudni kiszűrni a bajt.

Az autó ellenőrzése belül

Sokat elmond az eladóról és az autóról is a szépen megtakarított külső-belső állapot. Különösen a beltér milyensége bír kiemelt fontossággal, mert az autót kívülről még könnyen tisztává lehet varázsolni, de a belsővel már kevesebben foglalkoznak. A koszos, poros, kárpittisztítást láthatóan soha nem látott autó valószínűleg a szervizben sem kapta meg az alapvető szükségleteit. A hiányos beltér vagy a kiszakadt kárpitok szintén az eladóról és az autóhoz való hozzáállásáról tesznek tanúbizonyságot.

 

 

Ha büdöst vagy dohos szagot vélsz felfedezni, az minden bizonnyal beázásra utal. Nézz utána, hogy vizes-e valahol a padlókárpit vagy a csomagtér alja. Ha a beázás régóta fennálló probléma, akkor különböző elektromos bajok vagy a korrózió is felüthette már a fejét. Vannak típusok, amelyek hajlamosak – elsősorban a csomagtérajtó környékéről – beázni, a hibák egyébként jellemzően könnyen, a kédergumik cseréjével orvosolhatóak.

Továbbá érdemes leellenőrizni az autó extráinak működését is, és nem baj, ha ez több időt is igényel, mert nagyon kellemetlen a vásárlást követő első esős napon rájönni arra, hogy a tetőablak vagy az elektromos ablakok egyike nem hajlandó visszazáródni. Szintén fontos arról megbizonyosodni, hogy az autó olyan alapvető tartozékai megvannak, mint a pótkerék, az emelő vagy éppen a vonószem, mert ezekre a későbbiekben bármikor szükséged lehet.

Negyedik lépés: az autó dokumentumainak átnézése

Elmaradhatatlan lépés minden dokumentum és papír ellenőrzése. Kérj lehetőséget arra, hogy megnézhesd a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet, nézd meg, hogy ki a bejegyzett tulajdonos, meddig szól az autó műszaki érvényessége és vesd össze az autón látható fontosabb adatokat (rendszám, alvázszám) a dokumentumokon szereplőkkel! Fusd át a szervizkönyvet (ha van) és lapozd át a korábban elvégzett javításokat igazoló számlákat is (ha vannak)!

 

 

Ötödik lépés: kérdezd ki az eladót

A szemle során az átvizsgálás által megismerhető információkon felül javasolt az eladó kikérdezése. Mindenképpen érdemes a szervizmúltra és a kártörténetre vonatkozóan feltenni a megfelelő kérdéseket, időben elvégezték-e a kötelező szervizeket, volt-e szükség nagyobb beavatkozásra vagy volt-e balesete az autónak és milyen technológiákkal hozták helyre. Trükkös, egyben hasznosa „mi az oka az autó eladásának” kérdést az eladónak szegezni, hátha olyan dolgokat is megtudsz, ami esetleg eltántorít az autó megvásárlásától.

Hatodik lépés: a próbakör

Vitán felül áll, hogy az autót minden esetben alaposan ki kell próbálni a vásárlás előtt! A próbakörhöz minden vásárlójelöltnek joga van, igaz, az eladónak szintén jogában áll ezt megtagadnia, ha úgy ítéli meg, hogy a próbakör csak felesleges időpazarlás számára vagy esetleg az autó sérülésének kockázatával jár. A próbakör legyen minimum néhány kilométer hosszúságú, ne csupán a parkolóban történő kocsikázásra szorítkozzon és lehetőleg az érdeklődőként te vezess, hogy megismerkedhess az autóval!

Igyekezz valóban kipróbálni az autót, nézd meg, hogyan reagál a gázadásra, hogyan fékez, miként viselkedik rosszabb minőségű útburkolaton, milyen a váltó, a kuplung, a rugózás, egyszóval, milyen az autó menet közben! Két fontos alapszabályt említenék meg itt, az egyik, hogy mindenkor be kell tartani a KRESZ szabályait és nem illik az autót túlságosan meghajtani sem! Fontos tanács továbbá, hogy több azonos típust is érdemes kipróbálnod, mert ha nem tudod, milyennek kellene lennie egy olyan autónak amikor jó, összehasonlítási alap híján honnan tudnád, hogy milyen állapotú az éppen kipróbált példány.

Hetedik lépés: az áralku

Az eladó célja, hogy minél több pénzt kapjon a portékájáért, a te célod vevőként pedig az, hogy minél kevesebb pénzedbe kerüljön az autó. Ezen ellentétes álláspontot hozhatja egymáshoz közelebb az áralku, amivel érdemes mindig megpróbálkoznod. Mondanom sem kell, hogy az a korrekt, ha az ár leszállítására kizárólag a személyes találkozó keretén belül kerül sor és nem korábban, esetleg telefonon. Ha láttad és kipróbáltad az autót, akkor van „jogalapod” az alkura.

Alkudni mindig csak ésszerű keretek között szabad, figyelembevéve az irányár viszonyát a piacon található, hasonló állapotú és tudású autók tükrében! Ha elsőre túl merész árcsökkentést javasolsz, az esetleg elvágja annak lehetőségét, hogy tiéd legyen az autó, ha pedig bátortalanul alkudsz, akkor esetleg nem fogsz kapni semekkora kedvezményt sem. A malmodra hajthatja a vizet, ha a zsebedben bevetésre készen ott lapul a vételár, mert a pénz közelsége elbizonytalaníthatja az eladót.

Nyolcadik lépés: a papírmunka

Ha eddig mindent rendben találtál, megegyeztetek a vételárról és szeretnéd megvásárolni az autót, akkor következhet a papírmunka. Az adásvételi szerződés kitöltése az egyetlen jogilag alkalmas megoldás az autó tulajdonjogának megváltoztatására. Fontos, hogy mindent nagyon alaposan töltsetek ki rajta, mert hiányosságok esetén az átírás során nehézségekbe ütközhettek. Érdemes a papírírószer boltokban kapható szerződésmintát használni, mert négy példányban kell kitölteni az adásvételit, az indigós kiadás pedig megkönnyíti a dolgotokat.

 

 

Nem szabad megfeledkezned arról, hogy az adásvételi szerződés kitöltésének napján meg kell kötnöd az új kötelező gépjármű felelősségbiztosítást az autóra, a két dátumnak meg kell egyeznie! Ugyanis hivatalosan csak akkor vehetsz részt a forgalomban, ha már megkötötted a biztosítást. Az adásvétel lebonyolításának napjától számítva 8 nap áll a rendelkezésedre az okmányirodai átírás elvégzésére, amely ügyintézés során szükséged lesz az adásvételi szerződés 1-2 példányára, a forgalmi engedélyre, a törzskönyvre, az új biztosításodra és az autó friss eredetiségvizsgálatán készült hatósági igazolásra.

Mitől lesz egy autó jó vagy rossz vétel valójában?

Nem akkor csinálsz jó boltot, hogy olyat vásárolsz, amit megbízható típusnak mondanak és sosem megy tönkre. Akkor csinálsz jó vételt, ha olyanra esik a választásod, ami megfelel a céljaidnak, tisztában vagy fenntartásának minden költségével és a piaci értékénél semmiképpen sem fizetsz többet érte. Egy megbízhatatlannak kikiáltott öreg prémiumautó is lehet jó választás számodra, ha van félrerakott pénzed szervizeltetni és egyébként nagyon jó áron jutsz hozzá.

A lényeg tehát annak pontos ismerete, hogy mire van szükséged igazából, anyagi lehetőségeid kiismerése és egy jó áron hirdetett autó megtalálása. Neked kell eldöntened, hogy mely értékek a legfontosabbak számodra, neked kell mérlegelned, hogy a biztonságod vagy a kényelmet helyezed-e esetleg a megbízhatóság elé vagy fordítva. Mert egy 5 éves városi kisautó minden bizonnyal olcsóbban fenntartható, mint egy tizenéves nagyautó, de se kényelemben, se biztonságban nem éri utol.