Ha jön a hideg, ideje téli gumira váltani!

Nem érdemes télen nyári gumival közlekedni. Elmagyarázzuk, hogy miért.

REGISZTRÁLOK AZ ECDH APPBAN!

„Régen nem volt külön téli és nyári gumi, minden évszakban egyfajta abronccsal közlekedtek az emberek. Ráadásul ma már nem is olyan hidegek a telek, annyi hó sem esik már, mégis most kellene télit használni” -  szól a szkeptikusok véleménye. Logikusan hangzik. Hogy is van ez?

Az autók fejlődése, teljesítményük és sebességük növekedése idővel komoly kihívások elé állították a gumigyártókat. Az egyféle gumikeverékkel már nem lehetett minden körülmények között megfelelően funkcionáló, kellő tapadást biztosító abroncsokat előállítani, így a fejlesztések kettéváltak, a gyártók elkezdtek téli és külön nyári körülmények közé optimalizált abroncsokat előállítani.

téli gumi

Az első téli gumit még 1934-ben a finn Nokian cég készítette, a direkt zord körülmények közé tervezett abroncsok eleinte azokban az országokban kerültek bevezetésre, ahol a hosszú és hideg telek miatt sokszor jegesek, havasak az utak. A többi gyártó az 1960-as évektől kezdődően kezdett téli gumikat előállítani, de ezen abroncsok széleskörű elterjedésére egészen a 80-as évekig, hazánkban inkább a 90-es évekig várni kellett.

Mára a gumigyártó-technológia annyit fejlődött, hogy a gumivállalatok az eltérő piaci igényeknek megfelelően szegmentálják a gyártási technológiájukat, azaz akár régiónként, országonként eltérhet ugyanaz a márkájú gumiabroncs felépítése és összetétele. Ráadásul a téli és nyári gumik közötti különbségek olyan markánssá váltak, hogy egy nyári gumi teljesen használhatatlan télies útviszonyok között és a téli sem képes megfelelően helyt állni a nagy melegben.

Ennek oka, hogy nem lehetséges olyan gumikeveréket készíteni, amely ugyanolyan jó tapadást biztosít forró és száraz vagy éppen hideg és jeges útburkolaton extrém igénybevételek mellett. Egy gumi, amely megállja a helyét nagy sebességnél szárazon meleg útburkolaton, nem képes tapadást átvinni  a hóban és fordítva.

7 fok alatt jön el a téli gumi ideje

A szakértők egyöntetű véleménye alapján a 7 Celsius fok jelenti a váltópontot. Amennyiben a nappali átlaghőmérséklet ősszel ezen érték alá csökken, akkor érdemes már felszereltetni a téli abroncsokat. Ez általában Magyarországon október közepén, végén következik be. Azonban ha valaki főleg éjszaka használja az autóját, akkor a csere ideje ennél korábban eljöhet. Oka, hogy a nyári gumikeverék merevebbé, ridegebbé válik a hűvösebb időben, egy csípős, fagyos reggelen már nem képes kielégítő tapadást biztosítani.

Nem kötelező a téli gumi, de télen nyárival közlekedni nagyon veszélyes

Magyarországon nincs érvényben olyan jogszabály, amely az évszaknak megfelelő abroncsok használatát írná elő az autósok számára. Ezt sajnos sokan ki is használják, és a hideg évszak kellős közepén is bőven látni autósokat nyári abroncsokon. Mindez száraz időben még nem jelent akkora problémát, ám amint nulla alá csökken a hőmérséklet és ónos eső esik vagy havazik, könnyen megtörténhet a baj.

Hazánkkal ellentétben vannak olyan országok, ahol a hideg hónapokban* csak téli vagy négyévszakos gumiabroncsokkal szabad közlekedni, ezek: Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Csehország, Észtország, Finnország, Németország, Litvánia, Montenegro, Norvégia, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Svédország és Oroszország. 

*A hónapok országonként eltérhetnek, a pontos dátumokért érdemes ellátogatnod a célország közlekedés felügyeletének honlapjára.

Felelősségre vonhatnak azért, ha télen jeges, havas úton balesetet okozok nyári gumival?

A fentiekből az következik, hogy a vezető nem vonható felelősségre pusztán azért, mert téli körülmények között nyári gumival okozott balesetet. Az ügyben megkérdeztem az Országos Rendőr-főkapitányság Sajtószolgálatát, akik megerősítették ezt:

„A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet számos előírást tartalmaz a járművek gumiabroncsaival kapcsolatban, azonban ezek között nincs a téli gumiabroncs felszerelésére vonatkozó kötelezettség. Ebből az következik, hogy nincs olyan jogszabályi előírás, amely valamilyen körülmény esetén vagy jelzőtáblával elrendelten (mint például a hólánc alkalmazására vonatkozó kötelezettség esetén) a közlekedésben való részvétel feltételül szabná a téli gumiabroncs használatát. A fentiekben leírtakra tekintettel, a nyári gumiabronccsal szerelt járművel történő baleset okozása esetén önmagában a nyári gumiabroncs használata miatt a balesetért való felelősség nem állapítható meg.” – állt válaszukban.

A legmegfelelőbb téli gumi megtalálása

Ettől téli gumi a téli gumi

A téli útviszonyokra alkalmas gumiabroncsot a gumi oldalán feltüntetett piktogramról lehet felismerni. Az „M+S” szimbólum jelentése mud+snow, azaz sár és hó, ám az érvényes uniós szabályok szerint ez önmagában nem biztosítja, hogy a gumiabroncs valóban alkalmas havas és jeges útviszonyokra.

Éppen ezért a téli (vagy négyévszakos) gumikon az „Alpesi” szimbólumot kell keresni, mert csak ennek a megléte igazolja minden kétséget kizáróan, hogy az abroncs alkalmas jeges és havas körülmények közé is.

téli gumi jelzések

A választásban segítenek a téli gumi tesztek

A legjobb abroncs megtalálásában nagyon sokat segíthetnek a téli gumi tesztek. A német autóklub (ADAC) például rendszerint szezonról szezonra leteszteli a különböző gyártók termékeit a legfelkapottabb méretosztályokban. A téli abroncsok esetében vizsgálják azok viselkedését, fékezési tulajdonságait száraz, nedves, havas és jeges útviszonyok között, mérik zajszintjüket, üzemanyag-fogyasztásra gyakorolt hatásukat, valamint kopásra való hajlandóságukat.

A rangsor komplex szempontrendszer szerint alakul ki, amelyben szerepet kapnak objektív és szubjektív faktorok is. A végeredményt táblázat formájában tárják a nagyérdemű elé, amelyben bárki szabadon ellenőrizheti, hogy adott vizsgálati kritériumban hogyan vizsgázott a kinézett abroncs. Végül a klub szóbeli értékeléssel és kategóriákba (kiváló, jó, megfelelő, elégséges és elégtelen) sorolással segíti az eredmény értelmezését.

Ezekre a szempontokra is figyelni kell

Amikor új gumi vásárlása előtt állsz, kiemelten figyelj a váltóméretre. A váltóméret az abroncs gördülő felületének kerületét jelenti, amelyről valamennyi autó esetében egy – jellemzően a vezetőoldali A- vagy B-oszlopra felragasztott – plakett ad tájékoztatást. Ha a téli gumi adatai eltérnek a nyáritól, akkor feltétlenül ellenőrizd először, hogy annak méretei megfelelnek-e a gyári ajánlásoknak.

Ezen felül arra is ügyelni kell, hogy az új gumik sebességindexe, valamint maximális terhelési mutatója passzoljon az autódhoz. Olyan gumit nem szereltethetsz fel, amely maximális megengedett sebességénél az autó nagyobb sebesség elérésére képes, amennyiben mégis megtennéd, akkor a beltérben, a vezető látókörében kihelyezett matricával fel kell hívnod a figyelmet. Ugyanez igaz a súlyra is, az autó megengedett maximális össztömege nem lehet több, mint a gumik maximális teherbírása.

gumi jelölések jelentése

Az unió döntése nyomán a 2012 júliusa után a gyártóknak kötelességük egy ún. gumiabroncs-címkét mellékelni a termékeikhez. A jogszabály értelmében fel kell tüntetniük az adott gumi üzemanyag-fogyasztásának hatékonyságát, a nedves úton történő féktávolságát, valamint az elhaladási zajkibocsájtását is, amellyel a jogalkotó célja a vásárlók tájékozódásának megkönnyítése volt, hogy ne csak a márkanév és az ár alapján hozzanak döntést a gumivásárlás során.

A téli gumi vásárlásának és cseréjének költségei

A jó minőségű új gumi nem olcsó

A téli gumik árait elsősorban a méretosztály, másodsorban a márkanév és minőség befolyásolja. Arra fel kell készülnie minden vásárlónak, hogy a téli szettek valamivel többe kerülnek, mint a nyáriak, amelynek oka, hogy a gyártási technológiájuk kissé körülményesebb. Az is kijelenthető, hogy minél nagyobb autóra kell gumit venni, annál többe fog kerülni a csere.

Míg négy darab jobb minőségű új téli gumi egy városi kisautóra már 60-80 ezer forinttól megkapható, addig egy luxus szabadidő-autó felgumizása akár 4-500 ezer forintba is kerülhet. Az olcsó távol-keleti márkákat érdemes kerülni, de nem feltétlenül muszáj a legdrágábbat megvenni. Ha az ember az ismertebb márkák, a teszteken legalább jó minősítést elért abroncsai közül választ, nagyot nem hibázhat.

A szerelés ára változó

Gumiszervize válogatja, hogy hol mennyiért csinálják a szerelést, a kifejezetten olcsó műhelytől a meglehetősen drágáig terjed a skála. Van, ahol bruttó 2-3 ezer forintért átszerelik a gumit centírozással együtt, de ha valaki házhoz rendel egy mobil gumiszervizt, a kiszállási díj mellett 4-5 ezer forintos guminkénti árat is megfizettethetnek vele.

Gondoskodj időben a cseréről

A szezonok elején rendszeresen előfordul, hogy a gumiszervizek előtt hosszú sorokban kígyóznak a cserére várók. Főleg akkor van így, ha hirtelen esik le az első hó, olyankor autósok tízezrei kapnak észbe és rohannak fejvesztve gumit cseréltetni. Ezt megelőzendő, érdemes jó előre időpontot egyeztetni és még az igazi hidegek beköszönte előtt felrakatni a téli gumit.

A négyévszakos abroncs életképes alternatívája a téli guminak, de nem mindenkinek jó

Ami mindenre jó, az semmire sem?

A négyévszakos gumikat úgy tervezték, hogy állják a sarat a döglesztő nyári melegben, de lehessen velük közlekedni szakadó hóesésben is. Ebből kikövetkeztethető, hogy sose fognak csúcsteljesítményt nyújtani, de nem szabad rögtön temetni őket. Egy ilyen gumi nem fog olyan jó fékutat produkálni szárazon, mint egy nyári, és nem képes akkora vonóerőt átvinni az útra jeges viszonyok közepette, mint egy téli, de kellő körültekintéssel mégis jó választás lehet egyeseknek.

négyévszakos gumiabroncs

 Aki szeret gyorsan menni, ne vegyen négyévszakos gumit!

Ha valaki nagy teljesítményű autót birtokol, sűrűn autópályázik és mindig siet, annak maximális teljesítményre van szüksége minden körülmények között. Ő válasszon évszaknak megfelelő, jó minőségű abroncsot! Akinek viszont városi kisautója van, alig megy évente néhány ezer kilométert, azt is lassan, nyugodt tempóban teszi, igenis boldog lehet a négyévszakos gumival.

Pénzt nem, időt lehet vele spórolni

Ezek az abroncsok sehol nem nyújtanak kiemelkedő teljesítményt, ám hétköznapi használat mellett elgondolkodtató alternatívát jelentenek az autósoknak. Pénzt ugyan nem lehet spórolni vele, hiszen drágább valamivel, mint a téli-nyári abroncs, ráadásul egész évben fent van, így kétszer olyan gyorsan kopik, ám a tengelyenkénti cserét lehet szezon közepére időzíteni, amikor biztosan nincs sorban állás a gumis műhelyek előtt és szezonon kívül nem kell tárolni sem az éppen pihentetett gumikat.

Spórolni a biztonságon csak ésszel

A használt gumi, mint vonzó lehetőség

Az autótartás magas költségei mellett sokakban felmerülhet a használt gumi vásárlásának lehetősége. A néhány éves, néhány ezer, maximum néhány tízezer kilométert futott abroncsokat az újnál jelentősen olcsóbban meg lehet vásárolni, a kérdés csupán az, hogy szabad-e. Alapvetően igen, de a megvásárolni kívánt gumikért csak akkurátus ellenőrzés után szabad pénzt kiadni.

Az alábbiakat mindenképpen ellenőrizni kell:

  1. Profilmélység

A jogszabály szerint a 75 centiméternél kisebb átmérőjű kerekek esetében a futófelület profilmélysége nem lehet 1,6 mm-nél kisebb. Ez a törvényileg meghatározott minimum azonban komoly kockázatot jelent valójában, ezért a téli gumik esetében az a javasolt, hogy legalább 3-4 milliméter legyen a mintázat 

  1. Sérülések

A gumikon sehol nem lehet külsérelmi nyom, repedés vagy szakadás. Át kell nézni, hogy van-e bárhol idegen tárgy beékelődve az abroncsokba és azt is meg kell vizsgálni, hogy kidudorodások (szálszakadásra utaló nyomok) fellelhetők-e bárhol a felületén.

  1. Gumi kora

Ugyan a törvény nem foglal állást az öreg gumik ellen, mindenképpen meg kell jegyezni, hogy az abroncsok idővel veszítenek rugalmasságukból, tapadásuk csökken, kevébé képesek ellátni a feladatukat. A korral apró repedések jelenhetnek meg a gumi felszínén és a durrdefekt kockázata is megnő. Az abroncsok korát a DOT-szám árulja el. A négy számjegyből álló kód első két jegye a gyártás hónapját, az utolsó kettő a gyártás évét jelenti. A DOT 4515 például 2015. 45. heti gyártást takar.

autógumi DOT-szám

Tengelyenként eltérő gumik

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza a gépjárművek forgalomban tartásának körülményeit. Személygépjárművek esetében egy tengelyre csak olyan gumik szerelhetők fel, amelyek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli) azonos, továbbá az abroncsoknak valamennyi tengelyen azonos szerkezetűeknek (egységesen diagonál vagy radiál) kell lenniük.

Ez azt jelenti, hogy nem vét a vonatkozó jogszabályok ellen az, aki az első és a hátsó tengelyekre eltérő korú, állapotú, márkájú téli gumikat szereltet. Ugyanakkor egyáltalán nem javasolt ez a gyakorlat, mert ebben az esetben a tengelyek tapadása nagyon eltérő lesz, amely határhelyzetben balesetveszélyes szituációkhoz (pl. kifarolás) vezethet.

Mindig válts időben téli gumira! Hogy sose feledkezz meg a gumicseréről, töltsd le az ECDH Appot és kapj értesítőt a szezon kedzete előtt!

 

További hasznos információkat az ECDH tartalomtárban találsz!