A globális chip-hiány

Avagy a csendes apokalipszis az autóiparban: mire számíthatsz, és mit tudsz tenni a kialakult helyzetben.

REGISZTRÁLOK AZ ECDH APPBAN!

A chip-hiány vagy félvezető-hiány egy olyan tartós probléma, amely az egész világon érezteti hatását, modern életünk szinte valamennyi aspektusát érinti. A chipeket az okoshűtőktől kezdve a telefonokig mindenbe beépítik, hiányuk az autóipart is hatalmas kihívások elé állította az utóbbi időszakban.

A modern gépjárművek hemzsegnek a számítógépektől, azok vezérlik a főbb szerkezeti egységek működését, nem beszélve a számos kényelmi és biztonsági felszerelésről, amelyek szintén igénylik a computerek felügyeletét. A számítógépek előállításához pedig chipekre van szükség, ám azokra minden korábbinál nagyobb a kereslet a pandémia óta.

chip-hiány

Az autógyártók a koronavírus kitörésekor nagyon komoly kereslet-visszaeséssel számoltak, lemondták chip-megrendeléseik egy részét, miközben a világ igénye az elektronikus okoseszközökre rendkívüli módon megnőtt. Rengetegen vásároltak laptopokat, okostelefonokat, otthoni szórakoztató eszközöket, amelynek következtében a félvezető-előállító vállalatok ezen igényeket kezdték kiszolgálni.

Megnövekedett várólisták

Az autóiparban előállt félvezető-hiány következtében a gyártók egy része már 2021 első felében is átmeneti leállásra kényszerült, ám további termelés-beszüntetésre kell számítani a közeljövőben, talán jövőre is. Ezt erősíti meg Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke is, aki a kialakult problémáért elsősorban a koronavírus-járvány miatt megszakadt ellátási láncokat teszi felelőssé. Nyilatkozatában elmondta, hogy a magyarországi gyárak esetében is további leállások jöhetnek.

A szakember kiemelte, hogy nem kizárólag a chip-hiány okoz fennakadásokat az iparágban, egyéb nyersanyagokból sincs elegendő mennyiség, de ha van is, az áruk az egekbe szökött. Az akadozó ellátás miatt a korábban megszokott néhány hónapos várólisták lényegesen meghosszabbodtak, vannak modellek, amelyekre jelenleg a szokásos néhány hónap helyett akár 1-1,5 évet is várni kell a megrendeléstől számítva.

Drágulnak az új autók

A mai autók egyre több extrafelszereltséggel, egyre sokoldalúbb biztonsági arzenállal vannak felszerelve. Ez ugyanúgy árfelhajtó tényező, mint maguk a modern technológiák, mint például a drága kipufogógáz-utókezelés vagy az összetett hibrid hajtás térnyerése. Mindezt tetézi az alapanyagok árának általános emelkedése és a gyengén teljesítő forint is.

A KSH adatai szerint 2021-ben 20%-os áremelkedés tapasztalható az újautó-piacon Magyarországon és egyáltalán nem várható a tendencia megváltozása. Gablini Gábor szerint jövőre is kétszámjegyű lesz az emelkedés, így azok, akik hosszútávon esetleg az árak mérséklésére számítanak, minden bizonnyal csalódni fognak.

Drágulnak a használt autók is

Minden korábbi rekordot megdönthet idén a használtautó-piac, legalábbis ami az árakat illeti. A népszerű modellek esetében akár a 15%-ot is elérheti az áremelkedés egy év alatt – figyelmeztet közleményében a használt autók értékesítésével foglalkozó Das WeltAuto. A drágulás oka, hogy drasztikusan megugrott a kereslet a használt autók iránt, a kereslet növekedése pedig mindig árfelhajtó tényező.

használtautó-kereskedés

A lelassult újautó-gyártás és értékesítés (várólisták), a nagy mértékben megemelkedett újautó-árak mind a megfizethetőbb árú és azonnal rendelkezésre álló használtak irányába terelték a vásárlókat, akik a használt autókon belül is elsősorban az egyszerű szívó benzinmotorral szerelt kompaktokat és kisméretű városi autókat keresik, így azok ára nőtt a leginkább. Egy budapesti autókereskedés munkatársa arról számolt be, hogy egyes típusok ára a 1,5 millió forintos ársávból bőven 2 millió forint fölé emelkedett az elmúlt időszakban.

A megoldás várat magára

A japán mikrochip-gyártó Rohm szerint egyáltalán nincs esély arra, hogy az autóiparban tapasztalható félvezető-hiány egyhamar megoldódjon. Szállítanak a Toyotának, a Hondának és a Fordnak is, ám csak nagyon nehezen tudják kielégíteni a megnövekedett igényeket. Komoly beruházások történtek a gyártói kapacitások bővítése érdekében szerte az iparágban, ám ennek csak hosszútávon lesz érzékelhető eredménye. 

Az autógyártók ezért jelenleg is azon dolgoznak, hogy új chip-gyártó kapacitásokat hozzanak létre, illetve a meglévő vagy korábbi forrásaikat nagyobb mennyiség előállítására ösztönözzék. Mindez egy hosszabb folyamat lesz, amelyet csak lassít, hogy az elektromos autókra történő átállás a korábbinál sokkal több chipet igényel, igényelne. A szakértők mind egyetértenek abban, hogy a krízis akár 2023-ig is elhúzódhat, így addig akadozó újautó-gyártásra kell számítanunk.

Ezt tudod tenni ebben a helyzetben

A nagyon megdrágult új autók egyre kevesebb ember számára elérhetőek, akik pedig mégis megengedhetik maguknak, hogy nullkilométeres autót vegyenek, eltántorodnak a hosszú várakozási időktől. A használtautó-piacra zúdult kereslet-dömping hatására azok ára is igencsak megnőtt, emiatt az átlagember számára utóbbiak is egyre inkább elérhetetlenek.

Új autót nem tudunk venni, a használtak is egyre távolabb kerülnek tőlünk, amelynek következtében felértékelődnek a meglévő saját autóink. Így manapság minden korábbinál fontosabbá válik a karbantartás és az állagmegőrzés, hogy minél tovább használható állapotnak örvendhessenek a használatban lévő autók.

ECDH autós alkalmazás

4 tipp, amit megtehetsz

1) Látogass el egy szervizbe, méresd fel az autód állapotát és végeztesd el mihamarabb a szükséges javításokat!

2) Évente legalább egyszer látogasd meg a szerelődet, és csináltasd meg a kötelezőket, továbbá gondolj a megelőző karbantartásokra is!

3) Vigyázz az autódra, kímélve használd, add meg neki mindazt, amire szüksége van!

4) Vezess szerviznaplót az ECDH Appban, hogy tudatában legyél annak, mikor mi történt az autóddal A dokumentált múlt komoly értéknövelő tényező.

 

További hasznos információkat az ECDH tartalomtárban találsz!